Hotelanimáció

szervezés

„Jobb ma a vendégeidet karbantartani,
mint holnap elölről kezdeni!” Coach Game®

Élmény. Stílus. Fejlődés.

 

+36 20 388 41 19        nE TÖPRENGJ, INKÁBB KÉRDEZZ! 

Animáció alapismeretek

Animáció eredete, szükségszerűsége, célja, röviden.
Az animáció francia eredetű szó, jelentése: közösséget és személyenként annak tényleges és potenciális tagjait aktivizálni, lelkesíteni („életre kelteni”) valamilyen tevékenységre.
Az animáció fogalmának tisztázása: A legújabb meghatározások szerint az animáció szállodán belüli általános hangulat-befolyásolást jelent, másrészt szűkebb értelemben vett turisztikai animáció, szabadidő-menedzsment, programszervezés, beleértve a fitness- és wellness-ajánlatokat is.

A turisztikai animáció fogalma alatt a XXI. században a kereskedelmi szálláshelyeken, szabadidő-centrumokban, sport-létesítményekben, faluházakban és egyéb idegen-forgalmi helyszíneken megvalósuló szolgáltatást értünk, amelynek célja a vendégeknek maradandó élményt nyújtani emberek közötti kapcsolatok kiépítésén és játékos programok lebonyolításán keresztül. Ennek érdekében a közös tevékenységekre való ösztönzést, bíztatást, felhívást, ráhangolást tűzi ki elsődleges feladatául.

Bővebben:

1. Animáció fogalma, kialakulása
A szó:
Animation = felélesztés, élénkítés
kezdeményezni, előidézni, tanácsolni, lökést adni valamihez, mozgásba lendíteni, impulzust adni, alkalmat adni valamire, javasolni, ajánlani, befolyásolni, serkenteni, ösztökélni, aktivizálni, ösztönözni, lelkesíteni, szárnyakat adni valamihez.

animare (latin) életet lehelni, lelket önteni
animus, anima (latin) életfuvallat, a lélek szóból képezve, rokona a görög anemos (szél, lehelet) szó.

Animátor: szabadidő tanácsadó. Eredetileg az üdülőklubbokban dolgoztak, ma már nagyobb szállodákban is megtalálhatóak. Ők szórakoztatják és foglalkoztatják a vendéget, sport – és szabadidőprogramok szervezésével, valamint előmozdítják a vendégek közti kapcsolat kialakulását.
Az európai nyelvekben hasonló kifejezés utal rá: (animateur, animatore, animador), angol nyelvterületen a film és a számítógépnyelvén már ismert szó volt, így újat kellett találni. Így lett belőle Guest-relations-Manager, a fogalomból pedig activity program, vagy active-guest-relations-program.

Az animáció története:
30’s évek: szociális csoportmunka fejlődése: az ifjúsági közösségekben, szervezetekben alakult ki a felismerés, hogy mennyire fontos a fiatalság részvétele a szabadidős és szociális területeken.
40’s évek: Ifjúsági Kultúra Házai
50’s évek francia üdülőfalvai: személyes részvételen alapuló programok, nyílt helyzetek, melyekben elkerülhetetlen, hogy az emberek a környezetükben lévőkkel megismerkedjenek, kommunikáljanak velük.
Mivel a társadalmi feltételek már nem voltak kielégitőek a spontán kapcsolatok kialakulására (templom, lakóközösségek, falu, stb), ezért a nyaralás közben akarták pótolni ezeket a hiányokat.
70’s évek: már nemcsak az exkluzív klubboké az animáció, hanem a többi szálloda része is (SZOT üdülő kultúrfelelősei)
rendszerváltás: mint minden más, ez is eltűnt
90’s évek vége, jelen: a szállodák megint elkezdenek nyitni, felismerve, hogy így tudnak törzsvendégkört kialakítani, hogy ez egy plusz szolgáltatás, plusz bevételi lehetőség.

2. Animáció és turizmus
A turizmus alakulásának fontos tényezője az üdülők motivációi, elvárásai és viselkedése, a célpont és az utazás módja kiválasztásának indítékai.
Régebben ez leszűkült az utazás módjára, színvonalára és az ellátásra. Később született meg a szélesebb igény. Az üdülőhelyek csak úgy tudtak a versenyben talpon maradni, ha újabb és újabb kívánságokat is figyelembe vevő, korábbinál igényesebb szolgáltatásokat találnak ki. 
Sokáig olyan helyeken töltötték a szabadságukat, ahol jó feltételeket kínáltak a szórakozáshoz, a pihenéshez, de ezek hamar népszerűek lettek, a vakációzás tömegjelenség lett. Már nem tudtak kialakulni azok az interakciók, amik miatt érdemes volt odamenni, ezért egyre nagyobb szerepet töltöttek be a családias hangulatú panziók. Itt a házigazda minden nap tudott foglalkozni minden egyes vendégével Ezek az 50’s években eltűntek, de kialakulóban volt az igény olyan helyekre, ahol egy helyen minden megtalálható, amire a turistának szüksége lehet. Így jöttek létre az első üdülőfalvak, majd később a témaparkok, sportcentrumok. Ezek a helyek lehetőséget biztosítanak arra, hogy a turisták aktív résztvevői legyenek az adott programnak. A klubszállodák vezették be elsőként az animációt a 70’s években. Az animáció tartalma, célja ez idő alatt nem sokat változott. Ma is fontos, hogy az embereket szabadságuk alatt kicsivel több örömhöz akarja juttatni erőszak és manipuláció nélkül. Hiszen az embereknek nagyobb igényük van a pihenésre, vakációzásra, egészségmegőrzésre, társas együttlétre, a természetre.

Az animáció területei:
- társas együttlét, célja: a kontaktusteremtés, barátok szerzése, az elmagányosodás kerülése (ismerkedési estek, kártyapartik, táncos estek)
- sport rekreáció, célja: a kikapcsolódás, szórakozás, csapatok összehozása, jó közérzet biztosítása. Nem teljesítmény és verseny (erre figyelmeztetni kell néhány vérre menő vendéget), hanem előképzettség nélküli szórakozásorientált játék. Fontos, hogy önkéntes alapon menjen, és terhelhetőségre figyeljünk (öreg-szívproblémák)
- kreatív tevékenység, célja: játékosság és önmegvalósítás. Szállodában csak gyerekeknek, de a rendezvényeken egy-egy anyuka is oda fog ülni. Fontos, hogy a kellékeket előre odakészítsük, hogy az ezt vezető animátor rendelkezzen szaktudással az eszközök használatát illetően, és hogy jól felmérjük az életkort (meg tudja-e csinálni egyedül a gyerek, vagy figyelni kell rá)
- játék, kaland, célja: a megszokott,. mindennapi tevékenységtől való eltérés (kirándulás, rafting, grill-party)

Összefoglalva:
AZ ANIMÁCIÓ MINDEN TERÜLETE AZ ÉLMÉNYEN KERESZTÜL AZ EMBEREK EGYMÁSRA TALÁLÁSÁRÓL, KONTAKTUSTEREMTÉSÉRŐL SZÓL.

Az animáció szükségszerűsége:

- feloldja a szabadidejével bánni nem tudó emberek gátlásait;
- összehozza az azonos érdeklődési körű embereket, és közöttük közeli, baráti kapcsolatokat alakít ki;
- lehetőséget biztosít a megszokottól eltérő kikapcsolódásra a családok, párok és egyedülállók részére egyaránt;
- valamint a szálláshelyek számára visszatérő vendégeket, potenciális piaci versenyelőnyt és a (napjainkban egyre inkább szűkülő) szezon meghosszabbításának lehetőségét biztosítja.
   
Az animáció célja:

-megadni minden embernek azt a lehetőséget, hogy szándéka szerint részt vehessen a csoport életében, javaslatokat tehessen az esetleges változtatásokra;
- feltárni és fejleszteni az egyénben lakozó, belülről fakadó kreativitást;
-elősegíteni az egyes közösségekbe való beilleszkedés lehetőségét, illetve megakadályozni az elidegenedést, elmagányosodást (amely főleg az idős és a sérült embereknél jelenhet meg),
-támogatni az eltérő élethelyzetű („gazdag – szegény”, „/fő/városi – vidéki”, „társadalmi rendben lent és fent elhelyezkedő”, stb.) emberek közötti kapcsolat kialakítását,
-a csoport törekvéseinek, érdekeinek megvalósulását előmozdítani.


Mindezen célok eléréséért az animátor felel, biztosítva a szükséges eszközöket, nagy hangsúlyt helyezve a csoportok és egyének egyedi szükségleteinek kielégítésére.

Rendezvény animáció fogalma: Egy társaság tagjait lelkesíteni, buzdítani, aktivizálni valamilyen tevékenységre a rendezvényen időtartama alatt.

Rendezvény animáció területei:

kiállítások
vásárok
céges rendezvények (partnertalálkozó, csapatépítés, családi nap)
családi események, pl. születésnapok
önkormányzatok által ünnepekhez kötött események (majális, augusztus 20, kerületi napok, stb..)

Animátor feladata:

testi, lelki részvétel
kapcsolattartás
kommunikáció,
hangulat oldása
problémamegoldás
figyelem fel-és lekötése
aktivizálás
segítségnyújtás
felkészülés a játék levezetésére
ki-és visszatelepítés
játék, játékszabályok ismertetése
a játék, játékállomás leellenőrzése

Mi az animátor felelőssége:

a rendelkezésre álló eszközökért
a rendezvényért (a hangulatával)
baleset megelőzése és törekvés a balesetmentés játékra

Mire kell figyelni egy rendezvényen:

telefon kikapcsolása
a saját játék vagy játé állomás időbeni kitelepítése
a saját cuccok elpakolása

Vezetőség feladata:

ajánlattól a kivitelezésig minden
eszközök hiánytalan biztosítása
animátorok eligazítása
animátorok leellenőrzése
kapcsolattartás a megrendelővel és a helyszínnel

3. Az animáció célja és tartalmi elvei
Az emberek kikapcsolódás, helyváltoztatás, a más megismerése iránti vágyból mennek el nyaralni. A helymeghatározásában külföldön már fontos szerepet játszik a szállás által nyújtott programlehetőség is. Itthon is egyre jobban kezd elterjedni. Mindenképp mást kell kapjon, mint amit otthon, cél: a nyaralással eltöltött idő színesítése, gazdagítása, a vendégek igényeinek és kívánságainak maradéktalan teljesítése az élmény fokozása érdekében.
Hatása: tanulási folyamatot ad pl az ismerkedésre, ami a társadalom szempontjából sem elhanyagolható tényező.
Eszközei:
• odafigyelés
• vidámság, szórakozás, öröm
• gyerekek foglalkoztatásának gondja vállról le
• izgalom
• játékok
• kíváncsiság kielégítése
• kulturális, gazdasági, politikai információk az országról, a szűkebb környezetről
• változatosság
• nyeremény
• emlékek
• ismerettségek, kapcsolatok, tapasztalatok szerzése
• társaság a vendégek igényeinek kielégítése
• a változatos programok által, változatos vakációzás szervezése
• aktivitás növelése
• vendégek és az adott terület lakosai közötti kapcsolat megsokszorozása
• több kommunikáció
• intenzívebb élmények biztosítás
• a mindennapokban szerzett tapasztalatok továbbfejlesztésének lehetősége
• önbizalom erősítése
• kreatív tevékenység
• részvétel a kult. életben
• valamihez való tartozás érzése
• pihenés
• egészség
• igények realizálása
• kapcsolatteremtések emelkedése
• a nyaralás változatos kialakítása, intenzívebb nyaralási élmény
• esély arra, hogy a megszerzett tapasztalatok, élmények a vendégekben tovább dolgoznak.
• életminőség javítása a nyaralási területeken
• fizikai aktivitásra serkentés
• önmegtalálás

Elvek:
• önkéntes részvétel (a sikert az animáció akkor éri el, ha nem befolyásolja az egyén szabadságát, függetlenségét)
• felszólítás a programra , toborzás (kíváncsiság, érdeklődés felkeltése)
• játékos elemek alkalmazása
• diszkrimináció kerülése (cigánytábor a strandon)
• konfliktushelyzetek kerülése
• spontaneitás, vagy sp. látszatának keltése
• helyzetorientált programok készítése (rugalmas programok, melyek figyelembe veszik a vendégek kívánságait és a külső körülményekre reagálnak)
• jó szervezés, előkészítés (anyagiak, személyzet)
• ösztönzés, bíztatás, ráhangolódás
• csoportokra irányul
• üdülés közbeni tevékenység
• elősegíti és javítja a kapcsolatteremtést, a kommunikációt
• szolgáltatás
• az animátorok munkaterülete
AZ ANIMÁCIÓ AZ ÜDÜLÉS, ÉS SZABADIDŐ ALATTI KÖZÖS TEVÉKENYSÉGRE VALÓ ÖSZTÖNZÉS, BÍZTATÁS, FELHÍVÁS
NYÍLT, KÖTETLEN, ÖNKÉNTES SAJÁT AKARATBÓL TÖRTÉNŐ

Már 1973-ban írták: az animáció (folyamata) kezdeményezés, serkentés, javaslat, (tartalma) aktivitás, mozgás, sport, társaságkedvelés, barátságosság, szórakozás, (hatása) kapcsolat, élvezet, öröm, változatosság

Az animáció, mint szolgáltatás
Házigazda figura, mert a vendég több személyes kontaktust vár el.
Funkciói:
- fogadás, köszöntés
- tájékoztatás
- segítségnyújtás a másokkal való megismeréshez
- jelenlét, megközelíthetőség, elérhetőség
- ellátás, kiszolgálás
- törődés, gondoskodás
- érdeklődés, érdeklődés mutatása
- vendégekkel közösen csinálni valamit
- különlegesség szervezése
- elbúcsúzni, elbúcsúztatni

Hozzájuk fordulhat a vendég kívánságával, problémáival, ők ösztönzést, bátorítást adnak olyan programokhoz, amelyek elérhetőek.

Az animációs szolgáltatás a vendéglátó egység része, tehát annak személyzete is ugyanolyan módon, stílusban, kedvességgel kell bánjon a vendéggel.

 

csapatepites elerhetoseg coachgame ico

 
 
 
 
 
Egy hotelanimáció, illetve egy turisztikai animációs programszervezésében sok különböző szempontot kell figyelembe venni. 5 alapvető hiba, amit Te is elkövethetsz egy helyszín animációjának megszervezésénél:

 

 

 Minőség Garanciája:

viktor coachgame team

2001. évtől szolgáljuk ki megrendelőinket hotelanimációval, animátorok közvetítésével és turisztikai programlehetőségekkel. Mi már túl vagyunk az 500. megrendelésen!

 

 

 

Amit érdemes tudni a hotelanimációról:

Hotelanimáció: az a szálloda, amelyik nem akar lemaradni a mai turisztikai piac versenyéről, az mára eljutott arra a szintre, hogy legalább a nyári szezonban szolgáltatásként animátorokkal és programokkal egészíti ki szolgáltatását. Az animáció a 90-es évek elején terjedt el a nagyobb hotelek körében és fő célja, hogy a vendégeket arra lelkesítse, hogy aktív pihenéssel töltsék el nyaralásukat. Részükre az animátorok programokat szolgáltatnak, szerveznek meg és vezetnek le. Ezek a programok általában játékos sportesemények, vicces vetélkedők a nap folyamán és szórakoztató showműsorok esténként.

Strandanimáció és kemping-animáció: szezonális animációs programok a strand és a kemping vendégköréhez igazítva. Az animációs programterv megegyezhet a szállodai animáció programjaival, de a megjelenése és a "vendégek megszólítása, toborzása" eltér ..  

Turisztikai Animátor: avagy a turisztikai helyszín programmestere. A retro időszakban kultúrfelelősnek is hívták... Egy jó animátor a gyerekeknek, családosoknak, felnőtteknek egyaránt tud élmény gazdag aktivitást szervezni. Az animátor mára már sokkal több, mint a 2000-es évek elején, mivel marketing eszköz a piaci versenyben, segítő a tanácstalan vendégnek, és sok esetben a "ház asszonya is". És nagyon fontos, hogy ne keverjük össze a gyerekmegőrzővel! 

Rendezvény animátor: alkalmi rendezvények és csapatépítések játékvezetői. Kiemelten játékos feladatok, versenyek és élményprogramok munkatársai. A rendezvény és turisztikai animátorok általában csapatban dolgoznak, amelyben mindenkinek meg van a saját feladata, programjai, amit szervez és vezet. 

 

Ön itt van: Csapatépítés főlap animátoroknak Animáció alapismeretek

Hotelanimáció? Programszervezés? Keress meg!

Coach Game Kft. 

Iroda:
1094 Budapest, Haller út 23-25.
Telefon: +36 20 388 4119
Raktár:
1095 Budapest,
Soroksári út 48-54

info(kukac)szallodaanimacio.hu

gdpr datvédelmi tájékoztató